گفتوگو و مکالمه نوعی هنر است. باید بدانیم که چطور و با چه جملات و شیوهای با دیگران صحبت و مکالمه کنیم. خوشبختانه این هنر آموختنی است و با یادگیری نکاتی میتوان آن را بهبود بخشید. مکالمه با دیگران مانند رانندگی است. همه دوست داریم فکر کنیم که در آن از بقیه بهتر هستیم، اما واقعیت چیز دیگری است و راهی طولانی برای پیشرفت و بهبود در انجام گفتوگویی مؤثر و خوب داریم. همه ما می توانیم مهارت مهارت مکالمه مان را تقویت کنیم. این ویژگی چیزی نیست که با آن متولد شده باشیم و با کسب مهارت در آن میتوانیم کاملا موفق عمل کنیم. در ادامه چند مورد از اشتباهات رایج در مکالمات معرفی می شوند.
مدیریت کردن برای اغلب مدیران تازهکاری که مدت زیادی از مدیر شدنشان نمیگذرد فرآیندی مملو از آزمون و خطاست، بطوریکه افراد، تازه پس از گذشت چند سال از دوران مدیریتشان، میآموزند چه کارهایی را باید انجام داد و از چه کارهایی باید خودداری کرد. آنچه در ادامه خواهد آمد مجموعهای از بایدها و نبایدهایی است که با جمعبندی اصول و پیشنهادهای مشترک برآمده از بررسیهای کارشناسی در این زمینه شکل گرفته است .