انتقادپذیری عاملی حیاتی در رشد و موفقیت سازمان‌ها به‌شمار می‌رود که باید در برنامه کاری رهبران قرار داشته باشد. گاهی‌اوقات علی‌رغم تلاش‌های شما به‌عنوان یک رهبر، باز هم سخت است که دست از گارد گرفتن در مقابل بقیه بردارید. فشارهای وارده به نقش شما به‌عنوان رهبر به این معنا است که گاهی‌اوقات باید از دادن اطلاعات محرمانه خودداری کنید یا این‌که در روزهای سخت، چهره خوبی از خود نشان دهید. اما اگر مراقب نباشید، همین ملزومات نیز به عادات بدی تبدیل می‌شوند. با سرعت گرفتن تغییرات در سازمان‌ها، برای کسی‌که نقش رهبری را برعهده دارد تقریبا غیرممکن است که جواب تمام مشکلات را داشته باشد. 

در اینجا یک مثال را که در آن انتقادپذیری می‌تواند به مدیریت بهتر کمک کند، شرح میدهیم:


  وقتی باید به یک مسئله ناخوشایند رسیدگی شود

تا حالا اتفاق افتاده است جایی کار کنید که مشکل بزرگی وجود داشته باشد، ولی با کسی برای صحبت کردن در مورد آن احساس راحتی نکنید؟ این‌که نتوانیم در مورد چنین شرایط پیچیده‌ای در کار صحبت کنیم، می‌تواند بسیار استرس‌آور باشد. در برخورد با این شرایط هرکسی به‌جای پیدا کردن راه‌حل، ترجیح می‌دهد از آنها فرار کند.


اما رهبران انتقادپذیر می‌دانند که چگونه با این قضیه برخورد کنند و به‌عنوان مثال به کارکنان می‌گویند:

"ببینید، این مسئله‌ای که باعث ناراحتی شما شده است، من را نیز کمی اذیت می‌کند، من می‌خواهم نظر شما را هم در این مورد بدانم." 


در بسیاری از اوقات اگر رهبران این‌گونه رفتار کنند، افراد در برخورد و واکنش نشان دادن نسبت به این مسائل راحت‌تر عمل می‌کنند؛ البته این مسائل قبلا به‌عنوان مواردی وجود داشتند که نباید در مورد آنها صحبت شود. اگر افراد ببیند که رهبر آنها در برخورد با چنین مشکلاتی دوست دارد مشکل را خیلی محترمانه حل کند، برای صحبت کردن در مورد آن مشکل احساس راحتی می‌کنند.