در موقعیت کاری خود چه یک کارمند ساده باشید، چه یک مدیر؛ می‌توانید قابلیت‌های یک رهبر را در جلسات از خود نشان دهید. اکثر افراد قبول دارند که برگزاری جلسه، بخشی از کار تمام رهبران است. با این حال، اینکه رهبران بزرگ در جلسه‌های کاری زیادی شرکت می‌کنند به این معنی نیست که از شرکت در جلسه لذت می‌برند. همان‌طور که نتایج تحقیقات نشان می‌دهند، بین ۳۵ تا ۵۰ درصد وقت مدیران در جلسه سپری می‌شود. البته همین مدیران ۶۷ درصد جلسات خود را شکست‌خورده تلقی می‌کنند.

شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که سعی دارند خود را از شرکت در جلسه‌های کاری با بهانه‌های مختلف نجات دهند. درحالی‌که این جلسات فرصت‌هایی هستند که در آن‌ها بتوانید توانایی‌های مدیریتی و رهبری خود را به دیگران نشان دهید. پس به جای اینکه به دنبال رها کردن یا به تأخیر انداختن شرکت در جلسات باشید، از این ۵ راهکار برای مؤثر ساختن حضور خود کمک بگیرید:


۱- در همان ابتدای جلسه صدای رسای شما شنیده شود

صحبت کردن با صدای بلند در ۵ دقیقه‌ی اول نشان از اعتمادبه‌نفس شما دارد. 


۲- به افکار بقیه جهت دهید

گفتگو در جلسات می‌تواند خیلی سریع صورت بگیرد و ایده‌ها به‌سرعت مطرح شوند. چنانچه ایده‌ی خود را قبل از اینکه مطرح کنید از زبان دیگران بشنوید، ممکن است مجبور شوید خلاقیت به خرج دهید و ایده‌ی دیگری مطرح کنید.


۳- پرسش‌های مفید مطرح کنید

سعی کنید پرسش‌های شما بیشتر از اینکه بر چرا‌ی قضیه تکیه کند با چه و چطور شروع شوند؛ زیرا چنین پرسش‌هایی افراد را در موضع دفاعی قرار نمی‌دهد، بلکه آن‌ها را تشونیق می‌کند تا به طرز فکر خود وسعت ببخشند.


۴- آمادگی داشته باشید اما انعطاف‌پذیر باشید

اگر برای جلسات آماده باشید، سریع‌تر در موضع قدرت قرار خواهید گرفت. این آمادگی می‌تواند به وسیله‌ی کارهایی از جمله خواندن دستور کار جلسه، تحقیقات پیشین و پیش‌بینی نظرات دیگران باشد.


۵- گام بعدی نتایج جلسه را دنبال کنید

بسیاری از اوقات شنیده می‌شود که پس از برگزاری یک جلسه هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد! از آنجا که ما می‌خواهیم جلسات ما مفید باشند، بهتر است که قدم بعدی در هر جلسه عنوان شود.